لذت شعر نوشتن با کیبورد

دو بیتی و تک بیتی های ماندگار

لذت شعر نوشتن با کیبورد

دو بیتی و تک بیتی های ماندگار

همه آهوان صحرا


همه آهوان صحرا سر خود نهاده بر کف   به امید آنکه روزی به شکار خواهی آمد




در دایره قسمت


در دایره قسمت ما نقطه تسلیمیم    لطف آنچه تو اندیشی حکم آنچه تو فرمایی

هر که شد خاک نشین


هر که شد خاک نشین، برگ و بری پیدا کرد    سبز شد دانه، چو با خاک سری پیدا کرد




از قصّه من و تو


از قصّه من و تو در شهر های و هوئی است     من عاشقم تو معشوق این های و هو ندارد



یا رب


یا رب که درچراغِ مزارِ کسی مباد    آن قطره روغنی، که ز منت چکیده است



نصرت طالشی                                                                                

گر طبیبانه بیایی


گر طبیبانه بیایی بر سر بالینم    به دو عالم ندهم لذت بیماری را

ره سپردیم به پای مژه


ره سپردیم به پای مژه تا ملک جنون    برو ای عقل که همراهی ما کار تو نیست!

می سوزم و می سازم


می سوزم و می سازم و فریاد رسی نیست           با این همه اندوه دادرسی نیست

شب آمدو شب آمدو بس ناله جانسوز      افسوس که می میرم و فریاد رسی نیست



نــازی کـه ز لبـخـنـد


نــازی کـه ز لبـخـنـد گـل یــاس هـویــداســت     زیبائی عشق است که در چشم تو پیداست



یاد باد آن که ز ما


یاد باد آن که ز ما وقت سفر یاد نکرد     به وداعی دل غم دیده ما شاد نکرد



آنچه در مدرسه


آنچه در مدرسه یکعمر بیندوختمی    به یکی عشوه ی ساقی، همه بفروختمی



متاع جوانی

جوانی چنین گفت روزی به پیری                                        که چون است با پیری ات زندگانی؟ 

 

بگفت اندر این نامه حرفی است مبهم                                       که معنیش جز وقت پیری ندانی 

 

 

                                                                                                          پروین اعتصامی

شراب تلخ می خواهم


شراب تلخ می خواهم که مرد افکن بود زورش    که تا یک دم بیاسایم ز دنیا و زر و زورش


هرگز از لوح دلم


هرگز از لوح دلم نقش دل و جان نرود         هرگز از یاد من آن سرو خرامان نرود

آنچنان مهر تو ام در دل و جان جای گرفت     که اگر سر برود از دل و از جان نرود



تو را من چشم در راهم....

تو را من چشم در راهم شباهنگام 

که می گیرند در شاخ تلاجن شاخه ها رنگ سیاهی 

وزان دل خستگانت راست اندوهی فراهم؛ 

تو را من چشم در راهم . 

 

شباهنگام ٬ در آن دم ٬ که بر جا ٬دره ها چون مرده ماران خفتگان اند؛ 

در آن نوبت که بندد دست نیلوفر به پای سرو کوهی دام  ٬

گرم یاد آوری یا نه ٬ من از یادت نمی کاهم ؛ 

تو را من چشم در راهم 

 

                                                                                    نیما